E-sport står för “elektronisk sport” och är ett samlande begrepp för tävlingar som görs på spelkonsoler eller datorer. Tävlingarna utförs i lokala nätverk, via internet eller på LAN-partyn. Turningarna direktsänds på streamingsidor som YouTube och Twitch, och innefattar spelgenrer som fighting, multiplayer battle arena, realtidsstrategi och förstapersonsskjutare.
Om du vill satsa på att bli e-sportare kan du behöva starta företag och köpa in utrustning som du kan spela på för att kunna delta i stora turneringar. Hos fakturino.se kan du jämföra företagslån
för att få den bästa räntan med den lånetid du önskar. Hur stor ränta du kan få beror på hur hög risk som långivaren kan tänka sig. Högre risk innebär en högre ränta. Hos Fakturino kan du läsa mer om företagslån och räntor.
Prispengar på rekordnivå
I New York hålls e-sportturneringen Fortnite World Cup. År 2019 låg första priset på tre miljoner dollar, vilket motsvarar 28,5 miljoner kronor. Spelföretagen satsar mer och mer på tävlingar i marknadsföringssyfte, vilket har lett till att e-sportens prissummor höjs hela tiden. Nu har turneringarna också nya sponsorer vilket påverkar prissummorna. Bolag inom teknik och IT samt mer traditionella verksamheter som IKEA har börjat sponsra e-sporten.
Tävlingen The International där dataspelet Dota 2 spelas har de allra största vinsterna. Här kommer prispengarna från crowdfunding av andra spelare. Tittare och spelare som bidrar ekonomiskt kan köpa ett kompendium som är tillgängligt på nätet, där de kan låsa upp funktioner och saker i spelet. Höga prispotter är positivt då det ger e-sporten en professionell ton enligt Max Horttanaien som arbetar som ordförande i det svenska e-sportförbundet. E-sportaren Pontus Bucht menar också att det är viktigt med höga vinstpotter, då det gör det möjligt för honom att göra karriär och satsa på sin sport.
Allt fler idrottsförbund vill gå med i Riksidrottsförbundet, bland dessa även Svenska E-sportsförbundet. De har som mål att låta sina medlemsföreningar utföra e-sporten på ett långsiktigt och hållbart sätt, i en värld präglad av idrottsmentalitet och schyssta värderingar. Över 80 procent av alla ungdomar håller idag på med något sorts digitalt spel, även om det är svårt att göra en ordentlig kartläggning. Många unga är idag inte med i den organiserade idrottsrörelsen trots att de håller på med e-sport.